Używane BMW E60 (2003-2010) – usterki, silniki, opcje

BMW_5er-E60

BMW serii 5 E60, mimo, że miało premierę 15 lat temu, to wciąż jest to bardzo nowoczesny samochód. W momencie premiery był bardzo przełomowy, jednak czy wyszło to na dobre?

bmw-serii-5-3

Historia:

W 2003 roku BMW zaprezentowało nowy model serii 5, następcę E39. Samochód zaprojektował Chris Bangle, na początku jego dzieło nie zostało przyjęte ciepło, wiele osób narzekało, że brakuje klasycznej linii BMW. Jednak wtedy właśnie BMW prześcignęło Mercedesa w sprzedaży nowych aut oraz napędziło nowe trendy w projektowaniu aut. Dzisiaj można powiedzieć, że Bangle zrobił kawał dobrej roboty. Samochód po 15 latach od premiery dalej wygląda świeżo i groźnie. W 2004 r. zaprezentowano wersję Touring (kombi).

Auto weszło na rynek z całkiem bogatą paletą silników. Tworzyły ją benzynowe silniki R6 (520i 2.2 170KM, 525i 2.5 192KM, 530i 3.0 231KM) oraz 4.4 V8 333KM (545i), oraz diesel 3.0 R6 (530d 218KM). W 2004 r. do zaoferowano silnik 2.5 diesel o mocy 177 KM oraz „świętego graala diesli”, podwójnie doładowane 3.0 R6 (535d) o mocy 330 KM, oferowany tylko ze skrzynią automatyczną.

60f519032e096e6d28b1027f934dd284

Po raz pierwszy w serii 5 zamontowano innowacyjny system iDrive, który jednak był dużo lepszy, niż pierwowzór z serii 7 z 2001 roku. System ten pełnił rolę radia, nawigacji, klimatyzacji, systemu komunikacyjnego z telefonem (przez Bluetooth) oraz komputera pokładowego samochodu wraz z systemem samodiagnozy, obsługiwany przy użyciu jednego pokrętła. Jednak pierwotne wersje były ciężkie w obsłudze i trzeba było się długo przyzwyczajać.

Auto cały czas było udoskonalane, ale miało też swoje problemy, egzemplarze z początku produkcji (2003-sierpień 2005) miały poważne problemy z elektroniką (awarii ulegały: komputer iDrive (pierwsza wersja z lat 2003-2006), czujnik skrętu i elektroniczna blokada kierownicy).

We wrześniu 2005 roku przeprowadzono małą modernizację elektroniki oraz zaoferowano napęd na 4 koła xDrive. Zastąpiono tradycyjny kluczyk i stacyjkę nowym, elektronicznym kluczykiem oraz przyciskiem Start/Stop, znanym wcześniej z serii 3 E90 (produkowanej w latach 2004-2013). Wymieniono wiele elementów elektroniki na bardziej dopracowane, zaoferowano nowe opcje wyposażenia (aktywny tempomat, bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie silnika, asystent Night Vision). Zaoferowano silnik 2.0 diesel (520d R4) o mocy 163 KM, zastąpiono obecne silniki benzynowe nowymi, mocniejszymi jednostkami Valvetronic z rodziny N52 (R6) (523i 177KM, 525i 218KM, 530i 258KM) silnik 4.4 V8 zastąpiono silnikiem 4.0 V8 o mocy 306 KM, a także wprowadzono silnik 5.0 V8 (550i) o mocy 367 KM. Kilka miesięcy wcześniej miała miejsce premiera topowej wersji M5, która miała silnik 5.0 V10 o mocy 507 KM, był to wtedy najszybszy seryjnie produkowany sedan na świecie, przyśpieszał szybciej niż rywale spod stajni Audi czy Ferrari (i do tego był od nich tańszy, a na dodatek nadawał się na rodzinny samochód).

W marcu 2007 r. przeprowadzono facelifting samochodu, z zewnątrz zmieniło się niewiele (tylne lampy w technologii LED, kierunkowskazy LED), większe zmiany zaszły „pod maską”, czyli nowe silniki, stabilniejsza elektronika, nowy lewarek zmiany biegów sterowany elektronicznie w skrzyniach automatycznych. Wewnątrz zmieniono boczki drzwi (są bardziej podobne do tych z E90), dodano tzw. światła powitalne (po otwarciu samochodu zapalają się na chwilę światła postojowe). Zmodernizowano silniki benzynowe (wtryski bezpośrednie, zwiększenie mocy jednostek) oraz zaoferowano nowe 2.0 R4 o mocy 170 KM. Zaoferowano także sportową skrzynię automatyczną z łopatkami przy kierownicy.

W listopadzie 2008 r. zaoferowano nowy system iDrive, był łatwiejszy w obsłudze, nie ulegał awarii, wprowadził wiele innowacji (dysk twardy na muzykę i filmy, usługi internetowe ConnectedDrive oraz pełnoprawna przeglądarka, mapy nawigacji 3D, 2 porty USB w schowkach).

Produkcję E60 zakończono w kwietniu 2010 r.

Usterki:

Za najmniej trwałe jednostki uważane są 2.0 diesel (zarówno przed, jak i po faceliftingu), problemy z rozrządem (po faceliftingu przeniesiony na stronę skrzyni biegów) są na porządku dziennym. Jednostki V8 są bardzo drogie w utrzymaniu (problemy z systemem Valvetronic). Za najtrwalsze jednostki uważa się diesle o pojemności 3 litrów, są to jednostki znane z E39, montowane do końca produkcji. Z benzynowych silników polecamy wszystkie silniki R6 z rodziny M54 oraz N52 (montowane w latach 2003-2007), są to trwałe i niezawodne jednostki (M54 mają prostszą budowę, N52 mniej palą i są mocniejsze), silniki benzynowe po faceliftingu mają problemy w wtryskami bezpośrednimi.

E60 ma problemy z elektroniką, o których wspomniałem wcześniej.

Podsumowując:

BMW E60 nie jest samochodem tanim w utrzymaniu (jak każdy samochód marki premium), naprawy będą kosztować, jeśli wybierzemy egzemplarz z silnikiem R6 (zarówno benzyna, jak i diesel) przed faceliftingiem, nie będzie się nic psuć w silniku, jednak mogą być problemy z elektroniką, egzemplarze po faceliftingu z 3-litrowym dieslem będą optymalnym wyborem (stabilna elektronika i trwały silnik).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *